Den flygskatt som försvinner 1 juli 2025 beskattar flygstolar och därmed passagerare och inte de utsläpp som planen släpper ut. Därför är det bra att den försvinner menar CERE:s Bengt Kriström.
I över ett decennium har Bengt Kriström och andra CERE medlemmar debatterat för att flygskatten ska tas bort. Han menar på att den är feltänkt:
— Det är inte flygstolen som påverkar klimatet utan det är hur flygplanet drivs. Om du åker luftballong från Umeå till Stockholm så är det precis lika mycket flygskatt.
Som den är utformad idag så beskattas alltså varje flygstol och därmed passagerna och inte drivmedlet som planen flyger med. Ett fraktflygplan beskattas exempelvis inte men ett elflygplan som tar mer än 10 passagerare skulle det.
Därför anser Bengt att det var ett välkommet besked att flygskatten tas bort 1 juli 2025 och hans förhoppning är att fokuset ska ligga på en EU och helst global nivå.
— Ja det är jättebra att det sköts på EU nivå. Det vore ännu bättre om det sköttes på global nivå. För att vi måste hjälpas åt och lösa ett problem som i grund och botten är globalt, menar han.
Det bästa vore en global skatt på utsläpp, men att handla med så kallade utsläppsrätter har visat sig effektivt. Där finns ett begränsat antal rätter att släppa ut klimatgaser. Så för att släppa ut klimatgaser behöver utsläppsrätter köpas på en marknad för detta. Antalet utsläppsrätter har sen minskat och fortsätter minska genom åren vilket innebär att ett tak sätts på hur mycket klimatgaser som får släppas ut inom EU. Något som visat sig effektfullt enligt Kriström.
Han avslutar med att påpeka att det ser ljust ut:
— Det är för mycket, negativt tänkande kring miljön. Man ska komma ihåg att det mesta har blivit bättre. Nu kan man till exempel fiska i Stockholms ström.
Se en kort intervju med Bengt om flygskatten nedan.